Atasi Keputihan Teruk Yang Boleh Menyebabkan Anda Hilang Keyakinan Diri. Stress!

2
Print Friendly, PDF & Email

Bismillah.

“Mai, semenjak aku bersalin hari tu, keputihan aku semakin teruk la, gatal sangat sampai aku tak tau nak buat macamana. Macam-macam dah aku buat, kerap tukar panty liner, elakkan makanan yang gatal-gatal tapi semua tak menjadi. Aku rasa rendah diri sangat. Terutamanya pada suami aku..”. Luah Yaya kepada sahabat baiknya.

Masalah keputihan berbau
KakLin yakin bukan hanya Puan Yaya sahaja yang mengalami masalah keputihan seperti perbualan di atas. Ramai antara kita juga mengalami masalah keputihan ataupun discharge yang teruk, malahan ada keputihan yang berketul-ketul, berbau dan menyebabkan kegatalan pada vagina.Betul tak mommies?

Keadaan ini bukan hanya menyebabkan kita tidak berasa selesa, malahan ia turut mengganggu psikologi diri kita. Kita mungkin akan berasa rendah diri dan stress di samping suami dan di tempat kerja. Nak buat kerja apa pun tak selesa.

Jenis-Jenis Keputihan Yang Perlu Mommies Tahu

Sebenarnya keputihan terbahagi kepada dua jenis, iaitu keputihan fisiologis dan keputihan patologik.

1) Keputihan Fisiologis:

keputihan normal

– Keputihan fisiologis adalah keputihan ‘normal’ yang sering berlaku semasa seseorang wanita mengalami kesuburan dan sebelum menstruasi (kitar haid).

– Lelehen lendir yang normal selalunya berwarna putih atau krim, tidak berbau serta tidak menyebabkan gatal pada bahagian faraj.

– Lendir yang dikeluarkan adalah sedikit dan berbentuk cecair.

Mommies tak perlu risau dengan lelehan lendir ini. Sebab lendir ni normal.

2) Keputihan Patologik:

Masalah keputihan yang teruk

– Bersifat lebih kronik dan menunjukan tanda-tanda penyakit seperti mengeluarkan lendir yang kental, berwarna kuning, kelabu atau hijau, berbau busuk dan menyebabkan kegatalan pada bahagian faraj.

– Keputihan patologis disebabkan oleh jangkitan kuman (bakteria dan/atau kulat) perlu dirawati.

Bagaimana dengan mommies? Sekiranya keputihan yang mommies alami mempunyai ciri-ciri keputihan patologik, KakLin sarankan mommies cepat-cepat cari penyelesaian kepada masalah ini kerana masalah ini sebenarnya mengundang kepada banyak keburukan dan penyakit yang merbahaya.

Bahaya Keputihan Kronik

Penyakit keputihan ni tak seharusnya dipandang remeh. Sebab kalau dibiarkan, penyakit ni berpotensi untuk menyebabkan kemandulan dan kehamilan di luar rahim, dan lebih teruk lagi boleh menyebabkan penyakit kanser rahim yang boleh mengundang maut.

Ia bukan sahaja memberi kesan kepada mommies atau cik manis seorang. Sekiranya cik manis belum berkahwin, bagaimana dengan hubungan intim cik manis dan bakal suami cik manis nanti. Sekiranya cik manis baru berkahwin, bagaimana dengan risiko kehamilan cik manis pula nanti? Dan sekiranyamommies atau cik manis sudah mempunyai ramai anak, tidak kasihankah anak-anakmommies atau cik manis sekiranya mereka kehilangan kasih seorang ibu pada usia yang masih kecil?

Cepat, Cepat, Cepat Cari Penyelesaian!

KakLin yakinmommies atau cik manis mesti dah mencuba pelbagai cara untuk mengatasi keputihan yang anda alami. Tetapi KakLin nak recommend satu produk yang mana ianya telah terbukti membantu ramai penggunanya dalam mengatasi keputihan.

KakLin tak bercakap kosong tau. Sudah ramai yang dapat berjaya merubah gaya hidup mereka ke arah yang lebih positif dan bahagia.

Mari kita lihat testimoni pengguna yang telah berjaya mengatasi keputihan mereka.

Testimoni 1:

Puan X mengalami keputihan sebelum mengandung, tetapi selepas beliau mengamalkan Alfalfa, keputihan tiada lagi dan susu meriah. 
Testimoni alfalfa hilangkan keputihan

Testimoni 2:

Dalam testimonin ini, Puan XX turut sembuh dari keputihan. Selain itu beliau mengatakan sangat berbaloi memliki Alfalfa kerana harganya berpatutan dan yang paling penting dapat mengatasi masalah yang beliau hadapi sebelum ni.

Testimoni alfalfa hilangkan keputihan

Testimoni 3:

Testimoni ini pula Puan XXX mengatakan selain sembuh dari keputihan, dia juga turut merasai efek dalam perhubungan suami isteri yang positif.

Testimoni alfalfa hilangkan keputihan
Testimoni 4:

Kerana kerap menukar pantiliner (berbeza jenama) beliau terkena keputihan yang teruk (sehingga korek menggunakan ‘cotton bud’!). Alhamdulillah selepas mengamalkan Alfalfa hari ketiga keputihan dah hilang 🙂

Testimoni alfalfa hilangkan keputihan
Bagaimana? Adakah anda teruja mahu mencuba? Ibu-ibu di atas ini juga semuanya gembira dengan hasil yang mereka rasai. Tak rugi mencuba untuk kesihatan diri sendiri. Malahan ada yang dapat bonus bila sang suami pula mahu sentiasa berdekatan dengan isteri tercinta.

Produk Dipercayai: Alfalfa Shaklee Membantu Menghilangkan Keputihan

alfalfa shaklee dan keputihan

Sekiranya mommies sayangi dirimommies sendiri dan mahu mengatasi masalah yang membelenggu sejak sekian lama, Alfalfa Complex adalah salah satu alternatif yangmommies boleh cuba dan percayai.

InsyaAllah Alfalfa Complex adalah salah satu produk yang halal, semulajadi, dan berkesan. Harganya juga sangat berpatutan. (Psstt.. bulan ni kalau join member Shaklee mommies akan dapat banyak keistimewaan yang best tahu. Tanya je KakLin kalau nak tau).

Kenapa masih nak biarkan diri mommies menghadapi masalah ini sekiranya mommies mampu untuk mengubatinya? Tak perlu stress dan rasa rendah diri lagi selepas ni. Boleh fokus pada kerja dan boleh melakukan semua aktiviti dengan gembira.

Cepat-cepat bantu diri sendiri untuk tampil lebih berkeyakinan, selesa dan pastinya lebih sihat!

sweetbonda


Artikel ini best juga untuk dibaca:

Rahsia Ibu Beranak 4 Ini Mempunyai Wajah Yang Flawless Walaupun Tanpa Sebarang Mekap
 ➡ Tips Untuk Perut Kempis Yang Sangat Mudah Dilakukan Walaupun Sedang Duduk Di Atas Kerusi

 

 

share
Summary
0%
0
Awesome

A Momster. MomBlogRapher. Simple & Minimalist. ShakleeLover. Writer. Loves TravelFood.

Discussion2 Comments

  1. Pengalaman paling teruk kena keputihan time pregnant anak pertama. Sengsaranya bila sda kena infection. Gatal yang amat. Tu sebab kena atasi awal2, jangan sampai dah teruk baru mau cuba atasi.

Leave A Reply

CommentLuv badge